06 maggio 2008

Sintonia fine: negli USA crescono i mercati locali

L'economia della radio negli Stati Uniti langue, ma per le radio locali, o meglio per i cosiddetti "small-market", le aree urbane minori, le cose non sembrano andare così male. Anzi, secondo Jim Boyle, analista di CL King & Associates (ho trovato la notizia su RadioInk), ci sarebbe ormai una differenza di marcia molto evidente tra i grandi mercati, che in media perdono 10 punti percentuali di valore, e i piccoli, che invece crescono di tre. E' un trend costante: i piccoli battono i grandi in 22 degli ultimi 26 mesi.
Forse è anche per questo che il giornalista del Washington Post, Marc Fisher, ha pubblicato ieri un bell'articolo in cui le stazioni in onde medie, con i loro formati ruspanti nelle cittadine rurali ma anche con le loro coraggiose sperimentazioni (all news, all sports, Top 40) nelle metropoli, vengono addirittura indicate come una delle fonti di ispirazione del Web di oggi.
In the Internet Age, AM Radio Needs Fine-Tuning
By Marc Fisher
May 4, 2008

The flat voice of a police officer reading off the blotter contrasts starkly with the smooth introduction from the professional announcer who precedes him on the air: "8:09 p.m., report of juveniles setting fire to a pile of papers behind an apartment complex; 3:14 p.m., Annapolis police respond to report of an argument. The man violently resisted efforts to place him in the police car."
It's the morning police report coming to you "from Radio Park" on Annapolis's hometown station, WNAV (1430 AM), one of a dwindling number of intensely local voices of the sort that used to dominate the AM dial.
The digital revolution threatens to render irrelevant or unprofitable many of the most prominent old media, whether they be newspapers, books, magazines or television and radio stations. As each of those industries struggles to hold on to audiences or attract young consumers, the medium that has fallen farthest and fastest is probably AM radio.
AM is where radio was born, yet its static-plagued, low-fidelity stations seem to have lost an entire generation of listeners. Paradoxically, however, AM -- from tiny small-town stations specializing in farm reports and high school sports coverage to booming big-city outlets that pioneered the concepts of all-news, sports talk and Top 40 pop hits -- is where much of what's popular on the Internet got its inspiration.
[continua]
Fisher conclude il suo pezzo incoraggiando le stazioni AM a perseguire la strada dell'unicità e del localismo:
But whether it's a Spanish station in Manassas offering listeners a chance to vent their views on Prince William County's crackdown on illegal immigrants, or longtime local talk host Bernie McCain talking D.C. politics on WOL (1450), there are still a precious few spots along the dial where the programming sounds like the place from which the station is broadcasting.
A comeback for AM is a long shot, but it is only possible with programs that cannot be heard anywhere else, not even on the Web, with the daily recitation of the police blotter, the triumphs of local high school athletes and the voices of the places where we live.
A proposito di localismo, ecco un interessante risorsa della FCC che mette a disposizione dei visitatori del sito una guida completa al sistema americano che regola la concessione di licenze e gli obblighi dei programmatori radiotelevisivi. Ogni stazione locale è tenuta, in base a queste regole, a custodire una dettagliata scheda autodescrittiva, che gli ascoltatori possono richiedere in ogni momento. La pagina, opportunamente intitolata "The Public and Broadcasting" spiega come fare per... "to Get the Most Service from Your Local Station".

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